Országos Kéktúra
2010. február 27-28
Győrből
a 11.31-es gyorsvonattal indultam Tatáig. Innen pedig busszal Tardosra. A
faluba 12.40-re értem.
Az
idő változóan felhős, inkább napos, de erősen szeles. A hegyek közt viszont már
szélcsendes idő fogadott.
A
faluból a hegyek felé vettem az irányt, és az erdészeti úton elindultam a
Bánya-hegyi erdészházhoz ahonnan kezdem a kéktúra következő szakaszát.
Az erdészház nem épp szívderítő
állapotban van, hogy épp felújítják, vagy elindult az enyészet útján nem igen
lehet eldönteni.
A
fal felirat szerint 1941-ben épült.
A nagy fa alatt a
pecsételős helyen, épp egy turista pár fogyasztotta szendvicseit, pecsételés
után magam is lepihentem, és elfogyasztottam 2 szendvicset, meg egy kis édességet.
Folytatva
az utat, úgy döntöttem, hogy letérve az útról, toronyiránt felmegyek a Gerecse
tetejére, hátha sikerül szép kilátást találni.
Az
erdő eleinte hó mentes, kora tavaszi hangulatú volt,
de ahogy egyre magasabbra értem, úgy sűrűsödtek a hó foltok.
Míg aztán összefüggő hótakaróvá
vált az egész hegytető. Néhol még egész vastagon tartotta magát.
Szépen
látszanak a környező hegyek, Pilis, Vértes, még a Börzsöny
Vonulata
is felsejlik halványan.
Pisznice
Leérve
a hegyről, pecsételés a Gerecse fogadónál, egy tehén és borja társaságában,
akik nem bírva a kíváncsiságukkal hozzám futottak.
Délután
fél öt van, sötétedésig nagyjából még 1.5 óra van hátra, mivel Pusztamarotón szándékoztam éjszakázni, az pedig innen egész
közel van. Úgy döntöttem elnézek Pisznice felé.
Pisznicére amúgy is szentelni akarok a későbbiekben egy
egész napot, gondoltam a maradék 1 órában feltérképezem a hegy déli oldalát.
A tábla ellenére 2 kocsi is parkolt a területen, a
családi kiruccanástól pedig hangos volt az erdő.
Tényleg
miért mennek az emberek a természetbe
ordibálni, kiabálni??? Gyorsan ott is hagytam
a területet, sok volt a
hangzavar így hirtelen.
Irány
Pusztamarót
„Pusztamarót a Gerecse jelentős emlékhelye. Az
1526-os pusztamaróti csatának állít emléket, amelyaz ugyanabban az évben bekövetkezett mohácsi tragédia
mellett kevéssé ismert esemény.
A mohácsi csatavesztés után a menekülő magyar sereg és a lakosság Pusztamaróton sánccá erősített szekérvárat alakított ki, ahonnan ki-kitörve veszteségeket okoztak a törököknek.
A török hadak azonban végül 16.000 fős, ágyúkkal felszerelt sereget vetettek be az egyre gyengülő védők ellen. A harcokban összesen 25.000 ember vesztette életét a maróti tisztáson.
A
kegyetlen csata emlékét napjainkban is "Emberölő-völgy"-nek nevezik. Az egykori falu helyén kialakult Pusztamarót
település az 1970-es években néptelenedett el. Emlékét a temető őrzi.”
Az
útmelletti rét remek pihenő hely lesz éjszakára, sátrat nem hoztam, így a szép
csillagos ég lesz a sátram.
Ahogy
leszállt az est, úgy elevenedett meg az erdő, eleinte kellemes is volt az erdei
élet neszeit hallgatni.
De
egy idő után olyan hangos lett az erdő, hogy elég volt el aludni. / egy kedve
bagoly egy közeli fát szemelte ki magának, és igencsak hangos volt a
mondanivalója /
A
Telehold, szépen megvilágította a rétet és az erdőt egyaránt.
Az
éjszaka nem volt vészes, melegem nem volt, de nem is
fagytam meg. Reggelre a párnaként használt pulóveren
kullancs pihent. Szóval megjelentek, jó lesz figyelni erre.
A
pusztamaróti emlékhely, Kovács György szobrászművész
alkotása
Tovább
az 2. nap utolsó helyszínére Péliföldszentkeresztre.
Vaskapu:
Baloldalon
Som-berek a Hajdúugratóval:
„Egyesek szerint egy
katona, mások szerint egy üldözött
szerelmes pár ugrott le a sziklákról”
Először
Pél - Pély néven 1265-ben és 1291-ben említik az
okiratok.
1338
óta a terület az esztergomi érsekség pusztája.
Középkori
templomának romjai 1700 elején még álltak a mai
templom helyén.
Barkóczy Ferenc hercegprímás kolostort építtet a
nazarénusoknak,
akik 1763 - 70 között
működnek itt.
Utánuk
a pálos rend letelepedését kísérelték meg a prímások
először 1866-67, majd 1903-1906 között.
1913
novemberétől a kegyhelyet Don Bosco Szalézi Társasága
veszi át.
Délre
végeztem is a 2 napra tervezett úttal, még el kell jutnom Bajótra, ahonnan
busszal el tudok menni Nyergesújfalura, onnan pedig Győrbe.
A
tervek szerint így lett volna, de kicsit másképp alakult.
A
buszsofőrtől a jegy vétel után megkértem, hogy mivel nem vagyok ismerős a
környéken, álljon majd meg a kért állomáson.
Segítőkész
is volt, hogy majd szól, de közben át kellett szállni egy másik buszra, az
előző vezető is jött az új busszal, de aztán olyan lelkesen beszélgetett egymással
a két sofőr, hogy azt vettem észre el is hagytuk Nyergest.
Gondoltam
megkérdem mi a helyzet, hát elfelejtett szólni, no de
sebaj, tudnak megállót ahol megáll az Esztergom-Győr járat.
Remek,
akkor ott leszállok mondtam.
Mondanom
se kell, a győri járat úgy elhúzott mellettem 100-al
mint a huzat, pedig aztán lelkesen integettem neki, de nem hatotta meg a
vezetőt.
Kint
a préri közepén egész jó lett a hangulatom :- )
Telefonos
segítségkéréssel ki bogoztuk hogyan tudok közelebb jutni Győrhöz. k : -) /
Így
aztán átszállásokkal, eljutottam Tatára, és hab volt a tortán hogy a gyors
vonat is késett 15 percet / bár ez nem meglepő tudom /
A
késés ahhoz elég volt, hogy Győrben lekésem a következő csatlakozást, így este
7-re haza értem. / így a kevesebb, mint 100km távot 7 óra alatt sikerült
megtenni tömegközlekedéssel. Nem is értem miért csodálkoznak az illetékesek, hogy egyre
kevesebben utaznak busszal/vonattal… /